5. Kroppen i kristendom

Kilde 1

Uddrag af den katolske katekismus. ”En enhed af krop og sjæl”

Den katolske katekismus. ”En enhed af krop og sjæl”

”362 Mennesket som person, skabt i Guds billede, er et både legemligt og åndeligt væsen. Den bibelske beretning udtrykker denne virkelighed i et symbolsprog, når det siges, at Gud Herren formede mennesket af jord og blæste livsånde i hans næsebor, så mennesket blev et levende væsen. Hele mennesket er altså villet af Gud.
363 Udtrykket sjæl betyder i Den hellige Skrift ofte menneskets liv eller hele mennesket som person. Men det betegner også det inderste i mennesket, det mest værdifulde, det, som især gør det til billede på Gud: sjæl betyder det åndelige princip i mennesket.
364 Menneskets legeme har del i den værdighed, der tilkommer Guds billede: det er et menneskelegeme, netop fordi det besjæles af en åndelig sjæl. Det er hele mennesket som person, der er bestemt til i Kristi Legeme at blive Helligåndens Tempel: Mennesket er en enhed af legeme og sjæl; gennem sin legemlige beskaffenhed sammenfatter mennesket den materielle verdens elementer, således at disse gennem mennesket når deres højdepunkt og får stemme til frit at prise Skaberen. Mennesket må derfor ikke foragte sit legemlige liv, men er tværtimod forpligtet til at betragte sit legeme som noget godt og værdifuldt, da Gud har skabt det og vil genopvække det på den yderste dag.
365 Enheden mellem sjæl og legeme er så dyb, at man må opfatte sjælen som legemets form; det vil sige, det er takket være den åndelige sjæl, at den materielle krop er et levende menneskelegeme. Ånd og stof i mennesket er ikke to naturer, som er blevet forenet, men deres enhed udgør en eneste natur.”

Teksten præsenterer den moderne lære om kroppen inden for den kristne katolske kirke. Selv om dette ikke repræsenterer alle former for kristendom, er det en nyttig indgang til emnet.
Den katolske katekismus
http://katolskkk.s11.eatj.com/exist/cathdb/cathdb.xql..

Kilde 2

Fotografi af en ortodoks dåb

Photo of a Othodox Baptism

Almindeligvis døber ortodokse kristne deres børn ved total nedsænkning i vand.
Creative Common License, af Jim Forest https://www.flickr.com/photos/jimforest/2237234538/in/photolist 01/09/2014
CC BY-NC-ND 2.0

Kilde 3

Fotografi af en nadver i en anglikansk (episkopal) kirke New York.

En episkopal nadver foretaget af mænd og kvinder; billedet viser det øjeblik, hvor vinen og brødet, som deltagerne skal indtage, bliver velsignet.
Pu-tai statue

Hentet fra https://www.episcopalchurch.org CC BY-NC-ND 2.0 fotografi af Jeff Smith